WARM WELKOM OP MIJN WEBLOG!

Wat leuk dat je de weg naar mijn weblog hebt gevonden! Op mijn weblog vind je de seizoentafel- en knuffelpopjes, de kabouters en de engelen die ik in mijn poppenatelier maak. Ook vind je hier een pagina 'Handwerken op de basisschool', waar leerkrachten een lesplan voor handwerken in groep 1 tot en met 8 kunnen vinden.

Let op: deze weblog werk ik niet meer bij!

UITVERKOOP: kijk snel op mijn pagina Te koop / for sale!

vrijdag 28 februari 2014

Kunstzinnig werkstuk: poefje!

Voor de Opleiding Handwerken moet ik aan het einde van het eerste jaar een kunstzinnig werkstuk maken. Ik had in het begin geen idee wat ik wilde gaan doen, want ik wilde mezelf wel eens uit mijn comfort zone halen en iets heel anders maken. Maar wat? Tot ik in 'Happinez' het artikel 'Verhalen in Vilt' las!
Dit artikel gaat over vrouwelijke viltwerkers in Kirgizië, die ‘shirdaks’ maken: kleden met sjamanistische motieven en eeuwenoude symbolen. Ik was meteen verkocht: zoiets wilde ik gaan maken als kunstzinnig werkstuk!
Ik heb meteen de website van Marianne Tuerlings bezocht, die centraal staat in het artikel. Zij heeft een winkel in Amsterdam waar ze deze shirdaks verkoopt en die ook de naam ‘Shirdak’ draagt. Met Marianne heb ik een heel leuk gesprek gehad over de kleden die ze in haar winkel verkoopt, de reizen die zij maakt naar Kirgizië en de samenwerking met de vrouwen daar.

Toen ik mijn docenten mailde over mijn idee om shirdak als inspiratie te gebruiken voor mijn kunstzinnig werkstuk, kon een van hen me vertellen dat er twee artikelen waren gepubliceerd in ‘Handwerken zonder Grenzen’: één artikel van Marianne Tuerlings en één van Angelica Wilkens (dat is een van de doctenten)! Deze artikelen heb ik van haar gekopieerd op 18 januari 2014 en meteen dezelfde avond gelezen. In de artikelen wordt steeds gesproken over een bepaalde steek waarmee de kleden in elkaar worden gezet. Ik was ontzettend nieuwsgierig naar die steek en heb op internet gezocht en een aantal mensen gemaild om te achterhalen welke steek dit nu was. Ook heb ik in de mappen van ‘Het komplete Handwerken’ gezocht of ik daar misschien een geschikte steek zou vinden. In eerste instantie kwam ik daar terecht bij de incrustatietechniek (map 2, tabblad ‘Diversen’, pag. 9). Toen ik dit ging uitproberen, vond ik het resultaat echter toch niet zo mooi. Ik kwam er niet helemaal uit, dus heb ik besloten zelf te bedenken hoe ik mijn shirdak in elkaar zou gaan zetten. Ik had al bedacht dat ik geen kleed wilde gaan maken, maar een hoes voor mijn meditatiekussen.

De volgende stap was het bestuderen van de symbolen en het kiezen van symbolen voor mijn eigen werkstuk. Op de site van Marianne staan deze symbolen heel duidelijk uitgelegd.



Voor mijn eigen poefje koos ik een combinatie van de ramshoorn, symbool voor voorspoed, en een variatie daarop en langs de rand het symbool voor de bergen van Kirgizië.
De cirkel tekenen was nog een hele klus, want met de passer lukte het niet. Uiteindelijk heb ik een deksel van een van mijn pannen gebruikt, die ik aan alle kanten iets ruimer aftekende!


Ik koos paars voor de binnenste cirkel. Uit dit paars heb ik het middensymbool geknipt. Op de lege plek in het paars moest nu het symbool in een andere kleur komen.


Ik koos voor felroze.


Ook voor het bergenpatroon om de cirkel heen koos ik felroze. Als basis en ondergrond voor alles koos ik framboosroze.


Met rijggaren en een rijgsteek heb ik roze wolsnoer om het bergenpatroon heen vastgenaaid. Ik had inmiddels het idee van zelf een shirdak maken al losgelaten! Ik besloot om gewoon mijn eigen gevoel te volgen en iets moois en stevigs te maken!
Nu moest ik gaan kiezen welke kleur(en) garen ik zou gaan gebruiken. Over de steek had ik me al heel lang druk lopen maken, dus ik besloot het symbool in het midden gewoon met een rijgsteek vast te zetten met een hele draad lichtroze borduurzijde.


Voor de paarse cirkel had ik een lichtroze snoer gehaakt, omdat ik had gelezen dat ze in Kirgizië ook wel een vingergehaakt snoer gebruiken voor het vastzetten van het vilt. Met een lichtroze draad borduurgaren heb ik dit snoer en de twee viltdelen vastgezet op de ondergrond.
Het bergpatroon heb ik weer vastgezet met een draad borduurgaren en daarbij ben ik steeds om de draad wolsnoer heengegaan, zodat je allemaal kleine streepjes krijgt. Nu alles vastzat, kon ik er weer een cirkel van knippen.


Voor de rand van de poef gebruikte ik van alle drie de kleuren een gelijk deel, van het paarse vilt twee delen, zodat het mooi symmetrisch zou zijn. Met een draad framboosroze borduurzijde heb ik deze delen aan elkaar gefestonneerd. Vervolgens heb ik de rand aan de cirkel gefestonneerd. Ik vond het wel mooi om het iets groffer te doen, zodat je de festonsteek goed ziet.


En zo is mijn meditatiekussen à la shirdak helemaal af! Over een paar weken mag ik hem presenteren op de opleiding ...

11 opmerkingen:

  1. een hele klus maar heel erg mooi en goed uitgelegd

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Bijzonder zeg, en je poef is echt leuk geworden!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, nu zie ik hoe het in elkaar zit. Helemaal perfect toch? Hij is prachtig!
    Groetjes Severine

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Ik vind hem heel mooi! Erg leuk geworden, een flinke klus als ik al die stappen zo lees.

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wow wat mooi! Het eindresultaat maar ook het proces dat je beschrijft. Ik ben onder de indruk èn geïnspireerd door je verhaal!
    Goede groet van Titia.
    PS: Misschien zien we elkaar op 12 april bij onze eindtentoonstelling; jullie krijgen daarvoor een uitnodiging!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Mooi gedaan en mooi verhaal er bij!
    Groetjes Jannie

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Hij is echt prachtig geworden. Een genot om daar op te mogen mediteren. Succes met je presentatie.
    Groet, Caroline

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Nou wat een klus zeg,..maar wat is je meditatiekussen mooi geworden!! Lijkt me een leuke opleiding die je aan het doen bent. Groetjes

    BeantwoordenVerwijderen

Wat leuk dat je een reactie achterlaat! Dank je wel!

♥ Lieve groetjes, Barbara

Thanks for leaving a message!

♥ Love, Barbara